Відновлення промові після ішемічного інсульту: логопедичні вправи в домашніх умовах, артикуляційна гімнастика і скоромовки

Інсульт – найпоширеніша причина смертності серед людей похилого віку.

Інсульт ділиться на 2 типу: ішемічний і геморагічний. При ішемічному інсульті відбувається закупорка судин. Сприяють цьому тромби, звуження або спазми судин, атеросклероз. Геморагічний інсульт характеризується крововиливом в мозок.

Як ішемічний інсульт, так і геморагічний, таять в собі багато небезпек. Атака може вплинути на роботу всього організму і дати додаткове навантаження на серце.

Найбільш поширені причини появи інсульту:

  • слабкі судини;
  • підвищений артеріальний тиск;
  • цукровий діабет.

Для того, щоб швидше прийти в норму, необхідно якомога раніше почати відновний процес, що включає в себе тренування фізичного і психічного стану. Однією з найважчих проблем вважається втрата мови. Вона може бути частковою, але досить часто спостерігається і повна відсутність мовлення.

Відновлення промові після інсульту – довгий і важкий процес, який потрібно пройти разом з хворим. Дуже важливо не упустити час і почати лікування з першого тижня після інсульту.

Логопедична допомога обов’язкове, так як тільки досвідчений лікар зможе грамотно організувати програму занять і підібрати вправи, конкретно під кожного пацієнта.

Які мовні порушення бувають?

Перш ніж почати лікування, необхідно визначити вид мовного порушення. Найчастіше у хворих спостерігається афазія – відсутність мовлення, внаслідок порушення функції певної зони кори головного мозку. Такий стан проявляється в перші дні у кожного хворого.

Показником поліпшення стану можна вважати наступну стадію – моторну афазію, яка приходить на зміну тотальної афазії. Ознаками її прояви вважаються: вимова окремих звуків, спроби висловити бажання емоційно, розуміння мови оточуючих.

Такий вид афазії говорить про порушення в мовному і руховому центрі Брока, який знаходиться в нижньому відділі третьої лобової звивини лівої півкулі (у правшів). При роботі професійного логопеда на даному етапі, можуть спостерігатися поліпшення у вигляді вимови окремих слів і звуків. Відмінно підійдуть заняття із застосуванням скоромовок. Вправи повинні бути акцентовані на вимову коротких слів.

Порушення можуть бути в вигляді наступних афазий:

  1. Семантична афазія. Відрізняється від інших тим, що хворий розуміє короткі фрази, пропозиції, іноді може вимовляти звуки, але великі і складні звороти сприймаються, як іноземна мова.
  2. Сенсорна афазія. При такому вигляді афазії мова після інсульту може бути як збережена, так і порушена (але ніколи не пропадає повністю). При цьому хворий не розуміє людей, внаслідок ураження центру Верніке, який відповідає за звуковий аналіз мови. Центр Верніке розташований в скроневій частці кори лівої півкулі (у правшів).

    Так як хворий не розуміє звукові сигнали, то і не може зрозуміти сенсу слів. Для хворого стороння мова буде звучати, як іноземна. При такому положенні, лікування проводити вкрай важко і потрібно багато терпіння. Мова хворого може являти собою набір голосних букв, коротких слів, але найчастіше – це звуки, що нагадують мукання.

    Якщо з яких-небудь причин не була надана своєчасна допомога хворому, то слід звернутися до логопеда-афазіолог. Даний фахівець знає ряд вправ для відновлення саме на пізніх етапах.

    Також на цьому етапі добре допомагають скоромовки. Вправи з логопедом в першу чергу націлені на поліпшення відтворення звуків, букв, шляхом розробки мовного центру.

    Для відновлення мови, застосовуються такі методи:

    • Як правило, хворому важко вимовляти приголосні букви, тому упор потрібно робити на вимову голосних: а, про або у. Для цього, логопед чітко вимовляє букву, при цьому, активно використовуючи міміку. Звуки і букви слід повільно простягати і не поспішати.
    • Щоб допомогти хворому краще висловлюватися, можна поєднувати промовляння звуків з підкріпленням конкретних дій. Наприклад: при звуці «а», лікар доторкається до рота, тим самим, показуючи, що хочете їсти. Якщо проводити такі вправи постійно, то проблем з розумінням один одного, у Вас не буде.
    • Якщо хворий з працею вимовляє літери, то можна провести гімнастику мови і губ. Для цього, лікар показує на своєму прикладі наступні вправи:
      • необхідно висунути язик, як можна далі, потім скрутити його в трубочку;
      • слід загнути мову до кореня в ротовій порожнині;
      • можна спробувати дістати язиком до кінчика носа;
      • слід зробити губами «повітряний поцілунок».
    • Буває таке, що у хворого частково збережена зорова пам’ять, і періодично йому важко згадати букви. Відмінним засобом для вирішення такої проблеми, буде роздруківка слів, букв на великих аркушах, для наочного прикладу. Постійне тренування зорової пам’яті, поліпшить вимова букв.

    Методи відновлення в домашніх умовах

    Для початку перевіряють, наскільки пацієнт сприйнятливий до мови, розуміє стандартні життєві ситуації і фрази. Ведеться спостереження за реакцією на подразники, наприклад: музика, звуки, голос.

    Правильно організовувати план лікування – це вкрай важливо, тому що роботу потрібно починати з легких вправ і поступово ускладнювати завдання. І пам’ятайте, що для кожної людини навантаження повинна бути різною.

    Кожен має низку особливостей, і що підходить одному пацієнту, може не підійти іншому.

    Нижче наведені способи, які рекомендуються в якості додаткового лікування:

    1. На першому занятті можна використовувати предмети, які для пацієнта щось значать або він в них часто потребує. Необхідно зв’язати емоційний і смисловий підтекст предмета, слова або фрази. Необхідно створювати ситуації діалогу, що б швидше розробити мовну функцію.
    2. Відмінним способом для поліпшення настрою хворого, може служити музика. Улюблені пісні і фільми допоможуть людині швидше адаптуватися в соціумі, згадати окремі фрази і вимовляти звукі.Удовольствіе, що отримується від прослуховування музики, піднімає настрій хворому і благотворно впливає на одужання.
    3. Спів також сприяє швидкому відновленню мови. Заняття проходять цікавіше, коли пацієнт самостійно вимовляє слова пісень. Спочатку вимова буде нечітким, але результат з’являється вже після місяця занять.
    4. Хорошим способом для лікування хворих із сенсорною афазією є малювання. Хворому показують просту картинку, і якщо дозволяє здоров’я, то він повинен спробувати намалювати зображення сам. Підійдуть також розмальовки по точках, де необхідно з’єднувати лінії, що б утворилася картинка. Все, що відбувається має коментуватись з позитивного боку. У домашніх умовах можна проводити невелику гімнастику рук, для поліпшення моторики кінчиків пальців.

    Аналізуючи успіхи в роботі з хворими вже через пару місяців можна прогнозувати етапи одужання і якщо необхідно, то збільшувати час занять і їх частоту.

    Деякі вважають, що людині, що переніс інсульт, для швидкого відновлення необхідно постійно слухати людську мову: телевізор, радо і т.д. Найкраще орієнтуватися на бажання самого хворого. Якщо це літня людина, то сторонній шум може його втомлювати і дратувати.

    Спеціальні вправи і лікувальна гімнастика

    Для того, щоб не нашкодити хворому, найкраще порадитися з логопедом і детально обговорити всі аспекти лікування. Головне – не перевантажити хворої, і як можна частіше на заняттях робити міні-перерви. Гімнастика повинна проходити в плавному темпі, без різких рухів.

    Найкраще згинати й розгинати коліна, лікті, піднімати і опускати ноги. Робити прості рухи, але з повтореннями. Краще уникати складних вправ, щоб не нашкодити пацієнту. У домашніх умовах робити гімнастику простіше і цікавіше, якщо включити ритмічну музику і робити всі вправи разом з хворим.

    Оптимістичний настрій – головний аспект, який допоможе Вам і хворіє пережити складний момент у Вашому житті. Уважно стежте за своєю мовою, тому як сказане ненароком слово, може образити хворого і нашкодити його психологічному стану.

    Найважливіше – це Ваша турбота, любов і терпіння. Ішемічний інсульт пережити важко, але постарайтеся докласти максимальну кількість зусиль, щоб рідний для Вас людина знову відчув радість до життя!